Napísali o nás: Začína sa boj o minúty. Expresné doručovanie nákupov spúšťajú až tri spoločnosti (forbes.sk)

Pár klikov v mobile a o chvíľu vám pri dverách zvoní kuriér s nákupom. Boj o priazeň Slovákov s expresne rýchlou donáškou sa začal. Prvý dark-store otvorila v Bratislave Foodpanda, do konca roka otvoria konkurenčné obchody aj Bolt a Wolt. Novú službu sme vyskúšali, kuriér však limit dvadsiatich minút nestihol.

Donášková služba Foodpanda prišla na slovenský trh pred tromi mesiacmi. Primárne ponúka donášku jedla z reštaurácií a podnikov ako napríklad konkurenčné Bistro, Bolt či Wolt.

V pondelok však ako prvá v krajine otvorila aj vlastné online supermarkety s garantovanou donáškou tovaru bežnej spotreby do dvadsiatich minút.

Na spustenie revolučného konceptu využila deň, kedy na Slovensku začal opäť platiť núdzový stav a čiastočný zákaz vychádzania. „Pandamarket príde s vaším nákupom až k vám, s garantovanou rýchlosťou od 20 minút od potvrdenia objednávky,“ uviedol v tlačovej správe firmy Mikolai Komorowski, riaditeľ Pandamarketu.

Donáška trvala dlhšie

Objednali sme si v redakcii drobný nákup za zhruba desať eur. V nákupnom košíku skončili dve briošky, pagáč, šalát z tresky, parenica, šunka, horalka, čokoládová tyčinka, dva jogurty, minerálka a z drogérie krém na ruky.

Ceny boli porovnateľné s cenami v bežnej bratislavskej predajni, za doručenie sme neplatili nič.

Objednávku sme odklikli v čase 10:19 dopoludnia s platbou cez debetnú kartu. Aplikácia odhadla čas doručenia na 25 minút. Kuriér doručoval nákup podľa pohybu na mape z Foodpanda Marketu na Cintorínskej ulici a pred budovu redakcie na Mlynských nivách prišiel v čase 10:50, teda o 31 minút.

Po nákup sme išli naproti, aby kuriér nemusel absolvovať zápis na vrátnici s kontrolovaným vstupom a cestu výťahom na najvyššie poschodie.

Platili sme vopred online, no kuriér bol pripravený inkasovať aj hotovosť a dokonca gastrolístky. Platbu gastrolístkom je potrebné uviesť v poznámke k objednávke a z hodnoty lístka sa nevydáva. Tovar bol čerstvý a zabalený v dvoch taškách. Nechladené potraviny v papierovej taške, chladené v biodegradovateľnej igelitke.

Podobný nákup sme vyskúšali aj v prvý deň spustenia služby , pričom donáška v lokalite bratislavskej Petržalky trvala práve dvadsať minút. Páčilo sa nám, že aplikácia ponúkla aj platbu ApplePay, vďaka ktorej nebolo potrebné zadávať údaje z karty.

Široká ponuka na sklade

„Pandamarket” skladuje široký záber položiek od pečiva, mliečnych výrobkov, údenín, ovocia, zeleniny, sladkostí a ďalších potravín cez čistiace prostriedky, drogériu, kozmetiku, hračky, domáce potreby či chovateľské potreby až po špeciálne položky pre vegánov, celiatikov a dojčatá.

V predvianočnom období firma zaradila do ponuky aj adventné kalendáre, čokoládové kolekcie, baliaci papier alebo darčekové sety vína či kozmetiky. 

Predajňa má svoj vlastný manažment, môže tak podľa firmy garantovať časové limity vo fáze prípravy nákupu predtým, než ho odovzdá kuriérovi. Hoci ide o kamenný obchod v rušnej časti mesta, pre okoloidúcich je nedostupný. Tento koncept sa volá aj dark store alebo mestský sklad a je určený výlučne pre používateľov online donášky. 

Chcú sa rozširovať

Aktuálne firma prevádzkuje v metropole tri takéto obchody – v Petržalke, v centre mesta na Cintorínskej ulici a v Karlovej Vsi. Okrem vlastného obchodu ponúka Foodpanda donášku aj z piatich partnerských obchodov Tesco Express. 

Služba je zatiaľ obmedzená pre vybrané časti mesta, v budúcnosti chce firma svoj záber rozširovať do celej metropoly a ďalších miest na Slovensku. Sesterská firma Foodpandy Dáme jídlo spustila prvý dark store v Prahe vo februári tohto roka. Za necelý rok stúpol počet prevádzok na deväť v celej Českej republike, do konca roka by mali pribudnúť ďalšie dve.

Firma hlási rastúci záujem zákazníkov a vysoké percento návratnosti. „Ísť v hustej premávke do obchodu, hodinu nakupovať a zase v premávke cestovať domov, to je časový luxus, ktorý si množstvo ľudí nemôže alebo nechce dovoliť,“ hovorí riaditeľ Pandamarketu Mikolai Komorowski.

Bolt chce konkurovať rýchlosťou

Expresne rýchlu donášku plánujú spustiť na Slovensku aj ďalší doručovatelia jedál Wolt a Bolt. Koncept je rovnaký, obaja konkurenti chcú expresne rýchlo doručovať tovar základnej potreby. 

Bolt sa chce od konkurentov odlíšiť deklarovaným najrýchlejším časom doručenia. Ako píše v tlačovej správe, „výhľadovo služba skráti dobu doručenia na vzdialenosť niekoľkých kilometrov iba na 15 minút od uzavretia objednávky“.

V prvej fáze od spustenia služby chce Bolt Market doručovať nákupy v mestských častiach Staré mesto, Ružinov, Petržalka, Nové Mesto a Karlova Ves. Postupne bude rozširovať rozvážaný sortiment a aj dostupnosť služby v rôznych častiach Bratislavy i v ďalších mestách.„Bratislava je však iba začiatok, budúci rok plánujeme masívnu expanziu v ponúkanom sortimente, i v pokrytí službou v rámci celého Slovenska,” uviedol Peter Mesarč, country manager pre Bolt Market na Slovensku. 

Rozvoz majú podľa Mesarča zabezpečiť partnerskí vodiči, ktorí si vyberajú spôsob dopravy na základe vlastných skúseností a znalostí mesta.

„Dodacia lehota do 15 minút sa týka niekoľkokilometrovej vzdialenosti od nášho skladu. Ďalej doručujeme, samozrejme, tiež, ale nie je možné dodržať proklamovanú štvrťhodinu. V takom prípade nakupujúcim vopred oznámime približný čas doručenia,“ upresnil Mesarč.

Wolt začne s troma prevádzkami

Wolt chce do konca roka otvoriť na Slovensku tri „dark stores“, jeden v centre hlavného mesta, jeden v Petržalke v blízkosti Mosta SNP a tretí v krajskom meste na západnom Slovensku. Čas doručenia má byť do dvadsať minút, aj Wolt však odhaduje, že množstvo objednávok doručí v priebehu štvrťhodiny.

Článok nájdete na: https://www.forbes.sk/zacina-sa-boj-o-minuty-expresne-dorucovanie-nakupov-spustaju-az-tri-spolocnosti